Augusztus havi témánk – Vata dósa

A doshák

Az Ájurvéda szerint az univerzum minden teremtményét három minőség különböző arányú jelenléte jellemez. Ez a három minőség a vata, a pitta és a kapha. Hogy ki milyen mértékben jeleníti meg az egyes dóshákat, az már a fogantatás pillanatában eldől. Általában egy vagy két markánsabban érvényesülő dóshánk van, de ritkán az is előfordul, hogy mindhárom dósha egyenlő arányban van jelen valakiben. Életünk során ezek az arányok változhatnak, ahogy mi is változunk. Ám a táplálkozás vagy életmód hatására történő drasztikusabb elbillenés betegségekhez vezet.

A kapha dósháról már írtunk nektek az előző hónapban, most a vata kerül terítékre.

Vata dosha, az éteri

Általános jellemzői

A Vata az éter és levegő elemmel van a legszorosabb kapcsolatban, száraz, könnyű, légies minőség.

A Vata típusú ember ideges, szorongó alkat, csapong és sokat beszél. Vicces, könnyen belelkesedik, de nem feltétlen viszi véghez, amibe belefogott, gyakran hagyja félbe a dolgokat. Állandó mozgásban van, áramlik, gyakran vannak alvászavarai, idegrendszeri problémái. Woody Allen egy jó Vata példa.

A hozzá kapcsolható szervek a vastagbél, vékonybél, csontok, bőr, combok, medenceüreg és a fülek. Főként a mozgásszervi, a bőr és a kiválasztással kapcsolatos problémák jellemzik.

Felborult Vata

Ha a Vata minőség túlteng, akkor jellemzőek a fejfájás, fülfájás, torokfájás, száraz köhögés, magas vérnyomás, izomgörcs, derékfájás, nyugtalanság, fokozódó aggodalom, szorongás, rossz alvás.

Ha azonban túl alacsony a Vata jelenléte, akkor légzési nehézség, szorulás, vérbőség, feledékenység, önzés, tapintatlanság jelentkezhet.

A Vata kiegyenlítése

A Vata legfontosabb feladata a mindennapos meditáció, ennek a minőségnek kiemelten szüksége van a test-elme-szellem hármasának rendszeres összehangolására.

Mindenben a rendszer lesz megnyugtató, kiegyensúlyozó hatású. A Vata típusú embernek nem érdemes sokáig ébren lenni, a legharmonizálóbb, ha ugyanakkor kel és fekszik mindennap. A jázmin, rózsa, fahéj és narancsolajok fogják leghatékonyabban támogatni az egyensúlyt.

Javasolt testmozgások:

Séta a szabadban, túra a természetben, lassabb, felszabadító mozgásformák, mint a thai chi vagy a jóga, sok mezítlábas kontaktus a földdel, kertészkedés, homokvár építés, bármilyen földdel kapcsolatos tevékenység, a légiességet ellensúlyozandó.

Ételek és italok

Itt is a legfontosabb a rendszeresség. A vata állandó vízhiánnyal küzd, a folyamatos folyadékbevitel ennél a minőségnél kiemelten fontos. Az olajak és a nehezebb, főtt, meleg ételek segítik a minőség éteriségét visszahozni a földre. A nyers ételek nem feltétlen a leghasznosabbak a számára, de a gyümölcsök jótékony hatásúak. Kerülendők a sütött ételek, erős, csípős fűszerek.

Részletesebben, receptekkel, itt olvashatsz a vata minőség táplálkozásáról.

Vata a jógagyakorlásban

Általánosságban a lassú, stabil, melegítő hatású gyakorlatok az ideálisak a vatának, mint a lefelé néző kutya (adho mukha svanasana), baba póz (balasana), hegytartás (tadasana), előrehajlás (uttanasana), harcos póz variációk (virbhadrasana I, II, alázatos harcos), háromszög tartás (triconasana), széktartás (utkatasana), ülő pózok (pl. dandasana, ardha matsyendrasana), stabil kartámaszos pózok (phalakasana vagy cahturanga dandasana), jógahíd, csavarások.

A napüdvözlet lassú, légzésritmusban végzett változata ideális bemelegítés.

Nyugodt, megfontolt légzés fogja segíteni a földelést, a helyesen végzett hasi légzés a jógamatracon kívül is hasznos lesz.

A relaxáció létfontosságú a vata minőségnek, megnyugvást, földközeliséget, rendszerességet ad. Minden gyakorlás után, de akár néha gyakorlás helyett is javasolt.

Írta:

Németh Luca

VIFE tag, vinyasa flow jógaoktató

 

Cikk forrásai:
http://www.harappajoga.hu
https://www.ayurveda.com/