Július havi témánk – Kapha dósa

Kapha dósa (a testnedveket a nedves szöveteket tartja felügyelete alatt)
Kapha dosa
Forrás: http://www.harappajoga.hu/dosa_megborulasok.htm
A Kapha dósa a föld és a víz kombinációja, ezért nehéz minőség. Erős, stabil, kitartó alapot biztosít az elmének. Tartalék energiával látja el a testet. Stabilitást, ellenálló képességet, állóképességet jelenet az idegrendszer számára. Ezért akikben ez a dósa dominánsabb természetüknél fogva, nyugodtak, békések, türelmesek és maguk körül is ugyan ezt a környezetet szeretik. Stresszes konfliktus helyzetekben is nagyon nehezen jönnek indulatba. Kitartóak ha valami mellett elköteleződnek. Valamint szeretetteljesek és gondoskodóak. Ha a Kapha dósa kimozdul egyensúlyából gyakorta nyilvánul meg allergiás tünetekben, arcüreggyulladásban, a nyálkahártya rendellenességeiben.

Kapha típus jellemzői:

Erős alkatú, fizikai erő és jó állóképesség jellemzi.
Nyugodt, türelmes, tiszteli mások nézőpontját, szeretetteljes és gondoskodó.
Nagyon jó az emlékező képessége, viszont lassan tanul.
Hízásra hajlamos.
Lassan indul a napja, lassú az anyagcseréje.
Rendíthetetlen, nehéz, lassú mozgás.
Birtoklási hajlam, önelégültség társul ehhez a minőséghez.
A kapha típus sokat töpreng, mielőtt döntene, általában elégedett az adott helyzettel.
Sokszor fázós.

A Kapha kiegyensúlyozása

Nagyon fontos a rendszeres mozgás, a meleg és száraz minőség, ami kiegyensúlyozza ezt a dósát, az életben pedig a sokszínűség, kihívások keresése, a változatosság iránti igény.
A kapha csökkentő táplálkozás fontos alappillére, hogy bánjunk óvatosan az édes minőséggel valamint a sok sóval.
Részesítsük előnyben a meleg ételek és italok fogyasztását. Ízekben a csípős, a keserű valamint a fanyar legyen a dominánsabb. Könnyű és száraz ételek. Kerüld a hideg, olajos, zsíros, nehéz és tartalmas ételeket. Ízekben pedig keresd az inkább kevésbé édeset, savanyút vagy sósat. A nassolás is kibillenti a Kapha dósát ezért érdemes vigyázni vele, vagy legalábbis minél természetesebb és frissebb formában fogyasztani édes és olajas ételeket. Egy jó fűszeres, rostokban gazdag meleg étel bármikor jó választás, ha túl “súlyosnak” érezzük magunkat, kezd eluralkodik a kapha.

Jóga gyakorlás

Ha úgy érzed, dominánssá vált ez a dósa benned, itt az ideje egy kicsit dinamikusabb gyakorlásba fognod. Nyugodtan végezz a szokásosnál több Napüdvözletet, keresd az erőteljes ászanákat, amik hőt termelnek és beindítják a keringést. Ilyenek lehetnek a kartámaszok akár, vagy intenzívebb csípőnyitó ászanák. (Deszka variációk, csaturanga, bakászana, parsvakonászana, harcos pózok, trikonászana stb.)

Írta:

Bagi Botond

VIFE tag, vinasa flow jógaoktató