Recept – Pitta típusú táplálkozás

június 11, 2019
Táplálkozási tippek a Pitta testtípusú embereknek

A pitta dóshában a Tűz elem uralkodik, ehhez az elemhez tartozó ízek: sós, csípős, savanyú. A pitta dósha befolyásolja az anyagcserét, a testhőmérsékletet, az emésztést, és a biológiai átalakító folyamatokat. Ha a az előbb említett ízű ételekből egy pitta típusú többet fogyaszt, a tűz túlsúlyba kerülhet a szervezetébe. A pitta típusnak gyors és hatékony az emésztése, ezért bármennyit is eszik, nem hízik el, kivétel ez alól a pitt-kapha típus. Hajlamosak a túl sok só és fűszer, valamint a savanyú ételek fogyasztására, mely előnytelen a számukra, mivel a pitta így túlsúlyba kerül.

Az egyensúly fenntartása érdekében érdemes elsősorban előnyben részesítenie a keserű és édes ízeket, és jó lehet hideg, vagy meleg, de semmiképpen sem tűzforróételek fogyasztása.

 

A pitta típus kerülje: az ecetet, joghurtot, sajtot, alkoholt, erjesztett italokat, az olajos, a forró, a nehéz és sós, fűszeres ételeket, tojássárgáját, diót, mogyorót, a gyorséttermi és mexikói ételeket.

Ezek helyett ajánlott: a japán és kínai konyha, a bőséges gabonát és zöldséget tartalmazó vegetáriánus étrend.

Gyümölcsökből ajánlott:alma, áfonya, kanadai tőzegáfonya, datolya, füge, szőlő, zöldcitrom, mangó, sárgadinnye, görögdinnye, érett narancs, körte, datolyaszilva, ananász, szilva, gránátalma, málna.

Nem ajánlott:sárgabarack, banán, cseresznye, grapefruit, citrom, papaya, őszibarack, eper.

Zöldségekből ajánlott: lucernacsíra, articsóka, spárga, kaliforniai paprika, keserűdinnye, brokkoli, kelbimbó, karfiol, káposzta, zeller, korianderlevél, friss kukorica, uborka, padlizsán, zöldbab, leveles kel, saláta, gomba, okra, petrezselyem, friss zöldborsó, burgonya, nyári tök, napraforgócsíra.

Nem ajánlott: avokádó, cékla, répa, mángold, chilipaprika, nyers hagyma, főtt hagyma, retek, hínár, spenót, édesburgonya, paradicsom, téliretek, torma, jamgyökér.

Gabonafélékből ajánlott: árpa, baszmati rizs, kék kukorica, hosszú szemű barnarizs, kuszkusz, köles, müzli, zab, libatop, búza.

Nem ajánlott: rövid szemű barnarizs,  hajdina, kukorica, rozs.

Hüvelyesekből ajánlott: adzuki bab, csicseriborsó, vesebab, lima, mungó bab, szója, sárgaborsó, tofu.

Nem ajánlott:lencse, földimogyoró.

Fűszerekből ajánlott: kardamom, korianderlevél, szegfűszeg, koriander, kömény, kapor, édeskömény, menta, rozmaring, sáfrány, kurkuma.

Nem ajánlott:bazsalikom, babérlevél, feketebors, cayenne bors, fahéj, lepkeszeg, fokhagyma, gyömbér, torma, borsikafű, mustár, szerecsendió, paprika, kősó, zsálya, tengeri só, szójaszósz, tamarind.

Magvakból, csonthéjasokból ajánlott: kókuszdió, napraforgómag.

Nem ajánlott:mandula, paradió, kesudió, mogyoró, pekándió, fenyőmag, tökmag, szezámmag, dió.

Édesítőszerekből ajánlott:gyümölcscukor, friss méz, nádcukor, juharcukor, nyers cukor.

Nem ajánlott: finomított (fehér) cukor, régi méz, melasz.

Olajokból ajánlott: vaj, kókuszzsír, ghí, napraforgóolaj, szójaolaj.

Nem ajánlott: mandulaolaj, repceolaj, kukoricaolaj, lenolaj, olívaolaj, margarin,     mustárolaj, földimogyoróvaj, sáfrányos szeklice, szezámolaj.

Ajánlott italok: hűvös forrásvíz, feketetea, zöldtea, fanyar ízű teák, tej, zöldséglevek.

Nem ajánlott: kávé, alkohol.

Összességében ajánlott étkezési tippek: a pitta típus lehetőleg fogyasszon nyer, hideg és enyhén fűszeres ételeket. kerülje ennek az ellentétét, az olajos, túlfőtt, túlsült, zsíros ételeket. Tiszta, jó minőségű ételt fogyasszon, napi háromszor. Kerülje a késői vacsorát. Fogyasszon minél több zöldséget és gyümölcsöt nyersen. A folyadékbevitele legyen bőséges tiszta vízből és
gyógynövényekből. Kerülje a magvakat és csonthéjasokat. Fogyasszon teljes értékű, teljes kiőrlésű gabonákat.

A fentiek alapján íme egy egyszerű és gyorsan elkészíthető étel, amit a pitta típusú embereknek ajánlok:

Tofus lecsó, párolt barnarizzsel

Hozzávalók:

2-3 kocka natúr, vagy füstölt tofu
1 fej vöröshagyma
3-4 (de akár több is lehet) kaliforniai paprika. Ha van többszínű, mutatósabb lesz az étel.
1 bögre hosszúszemű barnarizs
kókuszzsír, só, koriander, kömény, rozmaring.

 

Elkészítése:

A rizst átmosom és kétszeres mennyiségű, enyhén sós vízben megfőzöm, Ha kész lezárom alatta a lángot, átkeverem és fedő alatt hagyom. A tofut tetszetős formára vágom, megfűszerezem és kevés kókuszzsíron megsütöm. A hagymát felaprítom és a megmaradt kevés, fűszeres kókuszzsíron megdinsztelem, majd hozzáadom a felcsíkozott paprikákat és picit átsütöm őket. Akkor jó, amikor még roppanósak, de már nem teljesen nyersek. Ha kész, félreteszem és tálalok. Egy tányérba rakok a rizsből, teszek rá a tofuból és a tetejére a paprikákból. Fogyasztható hozzá nyers saláta mix, vagy uborka, esetleg a kettőből készült vegyes, zöldsaláta, pici citromlével ízesítve.

Génál Dóra
vinyasa flow jóga oktató, VIFE tag