Recept – Táplálkozás testtípus szerint

április 8, 2019

Táplálkozás testtípus szerint

Az Ayurveda az élet tudománya. Ősi gyógyító elmélet, ami a táplálkozásra is iránymutatással szolgál. Az iránymutatás alapjait a testtípusok, avagy dosák adják. A dosákat öt elem alkotja, ezek a: föld, víz, levegő, tűz és az éter. Mindannyian tartozunk valamelyik típusba, sőt leggyakrabban kettő, vagy mindhárom típus is fellelhető mindenkiben. A fizikai testünk ételekből táplálkozik, ezekből nyeri az erejét. Ha helytelenül táplálkozunk, az egyensúly felborul. Ez hízáshoz, betegséghez, lustasághoz, rossz közérzethez vezet. Ha nem változtatunk táplálkozásunkon, hiába várjuk a pozitív változást a testünkben. Mindaddig, amíg egészségtelen és számunkra szükségtelen élelmiszereket fogyasztunk, mérgezzük magunkat. Ha a testünk folyamatosan betegségek ellen küzd, a szellemünk is elfárad, megbetegszik. Amint változtatunk helytelen szokásainkon, testünk éledezni kezd, megszűnik a betegségek forrása. Az Ayurveda egyénenként más és más táplálkozást tart helyesnek, mivel mindenkiben más és más arányban vannak jelen a fő dosák.
Minden ételnek, alapanyagnak, gyógynövénynek, fűszernek van energetikája, mindegyik besorolható valamelyik elemhez, az öt közül. Az Ayurveda az élelmiszerek energetikáját veszi figyelembe a dosák kiegyensúlyozása, egyensúlyban tartása érdekében.
A védikus filozófiából ismert Upanisadok szerint: „Az elfogyasztott étel három részre oszlik. Durva
részéből lesz a széklet, középső része alkotja majd a testünket, finom része pedig az elménket.”
(Csándógja-upanisad VI.4.1. Részlet Dr. David Frawley, Az ájurvédikus gyógyítás című könyvéből) .
Tehát nem véletlen az a mondás, hogy “Az vagy, amit megeszel.” Minden elfogyasztott étel és ital
hatással van ránk. A hús fogyasztása nem ajánlott, ugyanis magában őrzi az állat megölésének
rezgésit, a halált, a halálfélelmet. Az Ayurveda szerint nincs egységes táplálkozás, ami mindenkinek
megfelelne, mindig a dosák határozzák meg az egyén szükségleteit. Ismerd meg saját testtípusodat és alakítsd ki saját étrendedet.
A következő hónapokban részletesen bemutatjuk a dosákat külön-külön, akkor mindegyikhez
mutatok majd egy-egy receptet. Addig is itt van néhány példa az élelmiszerek besorolásáról,
tanulmányozd ezt a táblázatot, és határozd meg a saját típusodat egy dosa teszt segítségével, így a
jövőben könnyedén alakíthatod az étrendedet a saját szükségleteid szerint.
Fa Tűz Föld Fém Víz
• íz: sa­va­nyú
• funk­ció­kör: máj/epe
• össze­hú­zó, őr­zi a test­ned­ve­ket
 • íz: ke­se­rű
• funk­ció­kör: szív/vé­kony­bél
• ki­szá­rí­tó, ki­egyen­lí­tő
 • íz: édes
• funk­ció­kör: gyo­mor/lép
• hi­dra­tá­ló, har­mo­ni­zá­ló
 • íz: csí­pős
• funk­ció­kör: tü­dő/vas­tag­bél
• fe­lold­ja a du­gó­kat, meg­nyit­ja
a pó­ru­so­kat
 • íz: sós
• funk­ció­kör: ve­se/húgy­hó­lyag
• has­haj­tó, nyá­kol­dó, hígí­tó
Forró  • bá­rány, bir­ka, kecs­ke, gril­le­zett ha­lak, ke­se­rű li­kőr, ko­nyak, for­ralt bor  • édes­kö­mény­mag, fa­héj, édes­kö­mény­tea  • cay­an­ne-i bors, csi­li, curry, ta­ba­sco, szeg­fű­szeg, bors, sze­re­csen­dió, vod­ka, whisky, jó­gi­tea
• vad­hús, zab, zöld­hagy­ma, pó­ré­hagy­ma, re­tek, fok­hagy­ma, snid­ling, vö­rös­hagy­ma, pe­né­szes sajtok, ka­por, gyöm­bér, kar­da­mom, ko­rian­der, kö­mény, ba­bér, ma­jo­rán­na, mus­tár, rizs­bor
Meleg  • haj­di­na, kecs­ke­sajt, kecs­ke­tej, üröm, kur­ku­ma, ore­gá­nó,
ró­zsa­pa­pri­ka, roz­ma­ring,
ka­kukk­fű, bo­ró­ka­bo­gyó,
ka­kaó, mák, ká­vé, ga­bo­na­ká­vé, vö­rös­bor, fe­jes sa­lá­ta,
ru­co­la, kel­bim­bó
 • édes rizs, édes­kö­mény, tök, édes­bur­go­nya, sár­ga­ba­rack, őszi­ba­rack, cse­resz­nye, ma­zso­la, kó­kusz­tej, va­ní­lia, pisz­tá­cia, dió, fe­nyő­mag, li­kőr­bor, méz­bor, mar­ha- és bor­jú­hús, kö­les, ku­ko­ri­ca, ká­posz­ta  • vad­hús, zab, zöld­hagy­ma, pó­ré­hagy­ma, re­tek, fok­hagy­ma, snid­ling, vö­rös­hagy­ma, pe­né­szes sajtok, ka­por, gyöm­bér, kar­da­mom, ko­rian­der, kö­mény, ba­bér, ma­jo­rán­na, mus­tár, rizs­bor  • an­gol­na, sü­gér, pisz­tráng, kagy­ló, la­zac, tő­ke­hal,
le­pény­hal, szar­del­la, ton­hal, min­den hal­faj­ta
Semleges • csir­ke, ecet, pet­re­zse­lyem,
cse­resz­nye­lé
 • rozs, ar­ti­csó­ka, ci­kó­ria, min­den eny­hén ke­se­rű sa­lá­ta  • bab, bor­só, ré­pa, krum­pli, da­to­lya, fü­ge, szil­va, sző­lő, vaj, to­jás, sajt, te­hén­tej, tej­szín, sá­f­rány, méz, mar­ci­pán, nyer­s-
cu­kor, mo­gyo­ró, föl­di­mo­gyo­ró, sze­zám, kó­kusz, man­du­la, ma­lá­ta­sör, sző­lő­lé, ár­pa, élesz­tős ke­nyér, pad­li­zsán, avo­ká­dó, brok­ko­li, kar­fiol, csi­per­ke­gom­ba
 • li­ba, puly­ka, rizs • ser­tés­hús, ponty, he­ring,
ma­kré­la, szar­dí­nia, hü­ve-
lye­sek (bor­só, len­cse),
szó­ja, vese­bab
Frissítő • tön­köly­bú­za, bú­za, ko­vász, élesz­tő, ka­csa, tú­ró, ke­fir,
tej­föl, sa­va­nyú ká­posz­ta,
csí­rák, sa­va­nyú al­ma, bo­gyós gyü­möl­csök, na­rancs, man­da­rin, meggy, fe­hér­bor, pezs­gő, csip­ke­bo­gyó-hi­bisz­kusz tea,
bú­za­sör
 • en­dí­via, pity­pang, cé­kla,
bod­za­bo­gyó, grép­frút, birs­-
al­ma, zsá­lya, bar­na­sör
 • kí­nai kel, man­gold, pa­pri­ka, zel­ler, spár­ga, spe­nót, cuk­kíni, édes al­ma, kör­te, sár­ga­din­nye, pa­pa­ja, to­fu, szó­ja­tej, tár­kony, ju­har­szi­rup, ke­su­dió, na­pra­for­gó­mag, olí­va-, sze­zám-, szó­ja-, na­pra­for­gó- és bú­za­csí­ra-olaj, al­ma- és zöld­ség­lé  • ka­ra­lá­bé, re­tek, zsá­zsa, bors­men­ta­tea   • tin­ta­hal, po­lip, sár­ga és
fe­ke­te szó­ja­bab, csi­cse­ri­-
bor­só, al­ga, oszt­ri­ga, ka­viár
Hideg • pa­ra­di­csom, ana­nász, ki­vi,
ci­trom, re­bar­bara, jog­hurt
 • zöld és fe­ke­te tea, pil­ze­ni sör, cic­ka­fark­tea, ver­mut  • ubor­ka, ba­nán, man­gó, gö­rög­din­nye  • só, szó­ja­szósz, ás­vány­víz, szén­sav­men­tes for­rás­víz

Táblázat forrása: http://tgy-magazin.hu/egeszseges-eletmod/taplalkozas-az-5-elem-szerint

Génál Dóra
vinyasa flow jóga oktató, VIFE tag